Ahad, 17 April 2011

CARA BELAJAR DAN MENGAJAR AL-QURAN - Catatan Buat Guru

Belajar dan mengajar al-Quran adalah dua perkara yang seiring dan berkait rapat antara satu sama lain.  Seorang pelajar mesti tahu apa yang hendak mereka belajar, dan seorang guru pula mesti tahu apa yang hendak diajar. Datang belajar dengan hasrat dan niat semata-mata tidak mencukupi jika tidak tahu apa yang patut mereka belajar. Guru pula seharusnya cukup bersedia dan bijak dalam memperjelaskan tujuan dan hasrat mempelajari al-Quran agar pelajar tahu maksud dan tujuan belajar. Seorang pelajar mesti ada kesungguhan, manakala seorang guru mesti cukup mahir dalam ilmu yang hendak diajar.
 
Ramai yang belajar al-Quran tidak cukup bersedia. Hanya datang ke kelas sekadar mencukupkan waktu belajar. Sepatutnya pelajar memperuntukkan masa yang minima untuk mengulangkaji apa yang sudah di pelajari. Sekurang-kurangnya 15 minit dalam sehari. Jika jawapan tidak ada masa untuk mengulangkaji kerana kesibukakan kerja atau sebagainya, maka apa guna belajar kerana belajar adalah untuk membaca. Tiada masa mengulangkaji samalah tiada masa untuk membaca. Kadang-kadang datang ke kelas baru nak mula membaca atau tidak mengambil kesempatan sementara menunggu kedatangan guru. Jika di kelas tidak bijak memanfaatkan masa, maka di manakah tempatnya. 
 
Ada juga pelajar yang susah memahami apa yang diajar. Ini kerana mungkin pelajar tersebut masih tidak memelihara diri dari perkara yang haram.   Perkara yang haram termasuk makan minum dari punca rezki yang tidak menepati syara’ seperti mengamal riba, menerima rasuah, tidak sempurna menimbang barang, tidak menggunakan bahan yang mencukupi , mencuri tulang ketika bekerja, atau bahan yang digunakan bukan dari sumber yang halal seperti tiada logo halal yang sah. Walaupun logo itu bukan satu pengesahan atau jaminan tetapi sekurang-kurangnya ada panduan atau tempat yang boleh kita rujuk.  Samalah juga mesti menghindari dari perkara maksiat yang boleh mendatangkan dosa-dosa kecil seperti tidak menutup aurat, tidak memelihara pandangan mata, menyakiti orang,  dan lain-lain . Lebih-lebih lagi dosa-dosa besar seperti meninggalkan solat, derhaka kepada dua ibubapa, tidak menunaikan zakat, tidak mengerja puasa di bulan ramadan dan tidak mengerjakan haji bagi yang ada kemampuan, termasuklah juga melakukan perkara syirik terhadap AlLah s.w.t seperti sifat pergantungan kepada manusia, mengamal sihir, memakai susut, menggunakan bomoh ilmu hitam, dan terlibat dengan ajaran sesat dan songsang. 
 
Ini dikira perkara umum seharusnya diamalkan oleh seseorang yang ingin  mendalami bacaan al-Quran, sama ada untuk diri sendiri maupun secara mendalam bagi persiadaan menjadi seorang guru. Seseorang guru pula seharusnya seorang yang peka dan mudah memahami situasi dan sifat pelajarnya sama ada pelajarnya itu di tahap cemerlang, sederhana dan lemah. Yang cemerlang sudah tentu mudah diajar, yang sederhana perlu banyak tunjuk ajar, manakala yang lemah perlu bimbingan yang khusus dan penuh kesabaran, sama ada dari pihak pelajar maupun guru. Kegagalan seseorang guru mengesan lebih awal akan mengakibatkan apa yang diajar kurang berkesan dan menjadi lebih susah dan membebankan. 
 
Di sini, penulis kemukakan beberapa cadangan sebelum memulakan pengajaran dan pembelajaran al-Quran untuk tatapan semua. Antara cadangan tersebut ialah :

1)      Sebaik-baiknya guru menggunakan kaedah yang paling mudah dan paling ringkas supaya dapat diterima oleh semua tahap sama ada yang sudah ada sedikit pengetahuan atau langsung tiada pengetahuan ;
 
2)      Dipermulaan kelas guru seharusnya memperjelaskan matlamat dan tujuan mempelajari al-Quran kerana ada yang menghadiri kelas al-Quran semata-mata ingin memperolehi sekeping sijil atau menempa nama dan ada juga yang datang ke kelas tanpa ada matlamat yang jelas yang hanya bergantung penuh kepada apa mahu diajar oleh guru. Ini bermakna bukan menuntut ilmu tetapi semata-mata menerima ilmu;
 
3)      Bagi memastikan guru yang mengajar bukan dari yang sembarangan,  maka pastikan guru tersebut mampu mengajar kaedah dan cara-cara membetulkan sebutan huruf bagi menepati sifat bacaan, memperelokkan bacaan nun sakinah, tanwin, mim sakinah, panjang pendek bacaan dan sebagainya berpandukan kepada sebab, bukan berpandukan kepada nama hukum sebagaimana kaedah pengajaran al-Quran yang diamal sekarang yang lebih kepada pengertian hukum dan bukan lebih kepada pelaksanaan  membaca serta ujian peperiksaan kerana . tiada guru lulus dalam peperiksaan sedang hakikatnya tidak mampu membac al-Quran. Sekalipun belajar al-Quran berkali-kali namun masih belum ada keyakinan untuk membaca secara bersendirian; 
 
4)      Seorang guru al-Quran mestilah tahu berbahasa arab supaya dapat menerangkan tempat yang harus dan tidak harus diwaqafkan, serta harus dan tidak harus untuk memulakan bacaan setelah diwaqafkan kerana ada yang waqaf ibtida sesuka hati. Sekalipun tidak tahu berbahasa arab, sekurang-kurangnya seorang yang telah tamat membaca al-Quran 30 juzu dan mewarisi waqaf ibtida dari seorang guru, lalu waqaf ibtida tersebut dapat diwarisi dari jenerasi ke jenerasi yang lain; 
 
5)      Sebaik-baiknya pelajari al-Quran dari seorang guru yang menghafal al-Quran, sekurang-kurangnya seorang guru  yang memelihara dan menjaga  al-Quran dengan membacanya setiap hari  ;  
 
Dalam suasana masyarakat memerlukan ilmu pengetahuan dan sebagainya, kualiti ilmu dan kemahiran mengajar wajib dititik beratkan agar tiada pihak yang teranaya dan diambil kesempatan di atas kelemahan yang ada.

Cara Belajar Membaca Alquran dengan Benar dan Cepat

Di dalam bulan Ramadhan 1431 H ini ada baiknya jika saya berbagi sedikit ilmu tentang cara belajar membaca alquran dengan benar dan cepat. Berikut sedikit uraian singkat dari saya mengenai bagaimana cara agar kita bisa membaca alquran dengan benar. Ada 5 hal penting yang harus diperhatikan agar bisa membaca alquran dengan baik dan fasih.

1. pertama-tama kita harus bisa membaca huruf hijaiyyah yang berjumlah 28 huruf. Sama seperti jika kita hendak belajar membaca bahasa indonesia. jika kita mengetahui dan bisa membaca 28 huruf hijaiyyah dengan benar, hal ini merupakan modal utama kita untuk bisa membaca alqur’an, karena isi alquran adalah bacaan yang didalamnya tersusun dari 28 huruf hijaiyyah. 

2.   setelah faham dan mampu membaca huruf hijaiyyah dengan fasih, tahapan selanjutnya adalah mempelajari tanda baca, yaitu, fathah, kasrah, dan dhommah. Sama seperti belajar berbahasa indonesia, tiga tanda baca yang disebutkan tadi mirip halnya dengan huruf vokal yang ada di bahasa indonesia.

3.   menguasai atau paling tidak mengetahui mengenai isyarat baca di dalam alquran. didalam tata cara membaca alquran ada banyak isyarat tanda baca, seperti, Mad Arid Lissukun, Mad Wajib Muttasil, dll. Isyarat baca ini memang tidak sering muncul di dalam alquran, frekuensi kemunculannya sedikit, namun hal ini penting diperhatikan dan dipelajari karena jika tidak kita belum bisa dikatakan fasih membaca alquran kalau tidak memperhatikan isyarat baca ini


4.    yang ke-4 adalah mengetahui dan menguasai teknik membaca alquran, seperti Idgham, Qalqolah, dll. Idgham adalah teknik membaca dengung, seperti halnya jika ada huruf hijaiyyah “nun” bertemu dengan “Mim”. Jika kita menemukan kalimat ini maka teknik membacanya harus dengung, dapat juga dikatakan Idgham Mimmi 

5.    Tips terakhir adalah “praktek”. Seseorang tidak akan bisa membaca alquran dengan fasih jika tidak pernah mempraktekkannya. Bacalah Alquran secara rutin, sebelum waktu masuk subuh atau setelah maghrib adalah waktu yang bagus untuk membaca alquran. Perlu diingat, jika kita masih belum fasih dalam membaca alquran, ada baiknya jika ada yang membimbing anda selama kita membaca alquran, agar jika ada kesalahan baca pendamping anda bisa membetulkan dan kita bisa langsung memperbaiki kesalahannya.

Itulah sedikit Tips bagaimana cara belajar membaca alquran dengan benar dan cepat dari saya. Semoga sedikit banyaknya tulisan ini bermanfaat bagi yang membacanya.

Khamis, 7 April 2011

Erti sebuah keBERKATan

Artikel ini diambil dari Ustaz Zolkharnain Abidin melalui blognya. Banyak manfaat boleh dikongsi dan diambil dari kisah ini. Semoga ianya memberi manfaat kepada warga guru khususnya dan para pembaca amnya.

Berbelas tahun saya hidup dalam suasana ‘pondok’ walau pun tidak sempat untuk memondok daripada tok guru pondok kerana faktor usia. Tok-tok guru pondok hanya berkain pelikat, berbaju melayu dan berketayap putih atau berserban. Sesuatu yang dilihat jarang lekang daripada mulut mereka juga adalah rokok daun.

Suatu kelebihan tok-tok guru pondok ialah hubungan dengan pelajarnya. Bagi mereka pelajar mereka adalah anak-anak mereka. Mereka boleh makan bersama pelajar, bersembang bahkan bermain bersama. Dan, paling istimewa, semua itu tidak menjatuhkan wibawa mereka sebagai guru dan tidak pula mengurangkan penghormatan pelajar kepada mereka. Dimana-mana mereka dihormati bahkan mereka turut digeruni.

Ketika di dalam kelas, mereka memanggil pelajar dengan panggilan ‘anak-anak’. Pada hal ada pelajar yang berusia puluhan tahun kerana sistem pengajian pondok tidak mementingkan usia. Tok-tok guru ini pula membahasakan diri mereka dengan ‘Pak’ seperti Pak Man (Tuan Guru Hj Othman al-Yunusi), Pak Mid (Ustaz Abdul Hamid Ibrahim), Pak Mat (Ustaz Ahmad Yusuf Pulau Pisang), Pak Ya (Tuan Guru Hj Yahya Junaid). Dan ada pula yang hanya dikenali dengan Pak Su, Pak Teh, Pak Tam, Pak Ngah oleh para pelajar masing-masing.

Mereka bercakap di dalam kelas seperti seorang bapa bercakap dengan anak. Jarang benar mereka menengking pelajar apatah membelasahnya. Bagi mereka, pelajar mereka adalah anak-anak mereka.

Mereka tidak pernah mendapat latihan perguruan daripada mana-mana maktab perguruan, tidak kenal pedagogi. Mereka mungkin mengetahui mengetahui psikologi pendidikan daripada buku-buku berkaitan tarbiah atau kejiwaan daripada kitab-kitab yang pernah mereka baca.

Apa yang pasti, apa yang mereka ajar melekat di kepala, cara hidup mereka diikuti, gaya mereka ditiru bahkan mereka menjadi idola. Buktinya, pemergian mereka ditangisi dan mereka terus hidup di bibir orang-orang yang pernah meneguk daripada cangkir ilmu mereka.

Saya pernah belajar Ilmu Faraidh daripada seorang guru pondok, kitab al-Waraqaat. Beliau masuk kelas, terus duduk, buka kitab, baca dan hurai satu persatu. Beliau tidak kisah sangat samada pelajar nak dengar, nak lena atau nak belajar. Cuma pantangnya ialah pelajar bersembang, dia akan halau keluar kelas.

Beliau tidak pernah memegang kapur walau sekali pun. Semua masalah Ilmu Faraidh diselesaikan dengan mulut sahaja. Peliknya, kami yang belajar dengannya dapat faham ilmu itu dan dapat jawab soalan peperiksaan dengan baik. Ilmu yang diajarnya melekat di kepala hingga sekarang.

Saya juga pernah mengajar Faraidh di sekolah selama dua tahun (sebelum meninggalkan profesion perguruan). Pelajar diberi nota, dibuat rajah di papan putih, dijelaskan berulang-ulang kali, itu pun ada yang masih terkebil-kebil, tak faham.

Entahlah, tapi yang jelas, pendidikan bukan sekadar sistem, teknik, olahan, kaedah tetapi lebih kepada hubungan kejiwaan. Apa yang saya belajar di SAR puluhan tahun dahulu, sebahagian besarnya masih kekal segar dalam kepala, bahkan ada syair-syair Arab yang dihafal waktu itu masih diingat. Berbeza dengan apa yang dipelajari di pusat pengajian rasmi selepas itu, tidak melekat di kepala.

Benar, banyak faktor yang mempengaruhi ingatan kepada ilmu. Namun satu hakikat yang tidak boleh dinafikan ialah, hubungan kejiwaan pelajar – guru sangat berperanan.

Guru-guru pondok dahulu bukan sekadar dipanggil ‘Pak’ tetapi mereka benar-benar menjadi bapa. Bapa kepada anak-anak yang mereka asuh dan didik untuk mewarisi mereka sebagai bapa juga kepada masyarakat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...