Sabtu, 4 Jun 2011

Muktamar lulus usul perkasa pendidikan Islam

DMPP juga mahu Kementerian Pelajaran meneruskan subjek j-QAF yang diperkenalkan di sekolah rendah diteruskan ke sekolah menengah untuk menjamin penguasaan Jawi, Al-Quran dan Fardu Ain kepada pelajar-pelajar beragama Islam sehingga tamat tingkatan 5.
(Dewan Muslimat Pas Pusat)
KUALA LUMPUR, 5 Jun: Muktamar PAS hari ini meluluskan usul Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) yang mendesak kerajaan agar perkasakan Pendidikan Islam.

DMPP hari ini mengusulkan Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil beberapa tindakan terhadap subjek Pendidikan Islam yang semakin dipandang remeh oleh masyarakat.

Usul yang dibacakan wakil DMPP, Wan Hamidah Wan Ahmad mencadangkan Kementerian Pelajaran meminda syarat pensijilan di peringkat Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan menjadikan subjek pendidikan Islam sebagai syarat asas pensijilan bagi pelajar-pelajar beragama Islam.

DMPP juga mahu Kementerian Pelajaran meneruskan subjek j-QAF yang diperkenalkan di sekolah rendah diteruskan ke sekolah menengah untuk menjamin penguasaan Jawi, Al-Quran dan Fardu Ain kepada pelajar-pelajar beragama Islam sehingga tamat tingkatan 5.

Selain itu, DMPP menggesa Kementerian Pelajaran mewajibkan ujian Tilawah Al-Quran kepada semua pelajar Islam di peringkat UPSR, PMR dan SPM bagi memastikan semua pelajar Islam menguasai dan celik Al-Quran dan sijil khas dikeluarkan kepada pelajar-pelajar.

Ketua DMPP, Siti Zailah Mohd Yusof pada sidang media selepas itu berkata, DMPP amat prihatin terhadap isu pendidikan Islam ini kerana menyedari senario keruntuhan akhlak yang amat parah di setiap peringkat umur.

Malah katanya lebih menakutkan ialah mereka yang terpelajar tetpi berani melawan perintah Allah SWT dan tidak yakin dengan akhirat.

"Hampir keseluruhan umat Islam hari ini keliru dan terpedaya dengan kemilau sinar pendidikan yang berbentuk sekularisme hasilnya kita sedang menyaksikan insan yang berperibadi terpisah, separa sedar, hilang daya tahan dan daya juang," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang.

Menurutnya juga, DMPP sedar subjek pendidikan Islam dan moral telah menjadi subjek teras di setiap peringkat persekolahan kerana subjek pendidikan Islam adalah satu-satunya subjek yang mampu membangunkan diri manusia secara menyeluruh, seimbang dan sepadu.

"Kami menyedari sistem pendidikan negara berorientasikan peperiksaan, maka subjek pendidikan Islam sekadar subjek teras untuk dipelajari sahaja dan dijawab oleh pelajar di dewan peperiksaan semat-mata, maka pengajaran dan pembelajarannya sekadar melepaskan batuk di tangga," katanya.

Ini katanya menyebabkan ia tida dianggap penting terutama dalam menentukan syarat pensijilan bagi setiap tahap peperiksaan,malah dianggap subjek yang tida langsung mempunyai nilai ekonomi dan keperluan pasaran kerja.

"Hasilnya tida seorang pun boleh menafikan kegagalan sistem pendidikan negara dalam melahirkan insan yang cemerlang di dunia dan akhirat," katanya.

Turut bersama timbalan ketua DMPP, Dr. Siti Mariah Mahmud yang juga ahli Parliemn Kota Raja dan naib ketua, Senator Mumtaz Md Nawi.



Sumber: harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...